Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Příběh o požehnání

Přátelé, tak jsem byl před nedávnem na jakési vernisáži výstavy fotografií o Tibetu. Ale nejednalo se jen o výstavu fotografií, ale i o povídání o Tibetu. Přítomen byl dokonce i láma Erang rinpočhe. 

Tento pán je 11. reinkarnací lámy. A bylo to poprvé, co přijel do Evropy, a to rovnou až do Čech, kde – jak jsme byli ujištěni – se mu hodně líbilo. Předtím byl jen v Nepálu a Indii. A byla to pro něj velká událost. A musím říci, že i pro nás, co jsme tam byli. V každém případě se za nás za všechny pomodlil, abychom se všichni ve zdraví dožili vysokého věku. Také nás očistil od všeho zlého. Obřad se konal s bubínkem. Každý jsme od něj dostali požehnání, což je vlastně takový mírně kýčovitý náramek, který teď nosím uvázaný kolem zápěstí na levé ruce. Uvázal mi ho sám láma Erang rinpočhe a požehnal ho tím, že ho pofoukal.

Den to byl ale náramně složitý a krátce nato jsem šel na jinou vernisáž, jak už to v mém životě chodí. Opět se jednalo o výstavu fotografií. Tentokrát Vladimíra Ambrože. Výstava byla pojmenovaná Akce. A o akce se také i jednalo. Fotografie byly z dob normalizačních, tedy z bývalého Československa. Vernisáž to byla se vším všudy, takže jsem do sebe nalil poměrně dost vína. Ale to až poté, co jsem si vše pozorně prohlédl a vyslechl všechny projevy. Byly i chlebíčky. Ale dost mastné, takže jsem si je odepřel. A jak jsem tak pomalu srkal to poměrně slušné bíle víno, začínal jsem si uvědomovat, že jsem byl ráno u zubaře, což znamenalo, že jsem do Prahy přijel autem.

„No jo, ale co teďka?“ říkal jsem si. Nakonec jsem došel k závěru, že volky nevolky tím vozem budu muset jet. Navíc jsem slíbil své drahé ženě, že ji svezu. A má drahá polovička, chtěla pohodlí a také chtěla zavést na hostivické nádraží, protože tam o několik hodin předtím zaparkovala své auto. No tak jsme tedy jeli. V Hostivici jsem vysadil ženu na nádraží a pak pokračoval k nám domů. Ale na křižovatce před Lidlem jsem udělal určité automobilistické faux pas, protože jsem si nevšiml chodců na přechodu. Už byla celkem tma a přiznávám se, že ve tmě špatně vidím. Vše ale dopadlo dobře; podařilo se mi včas zastavit. Inu, mám přeci jen celkem rychlé reflexy. Nikomu se nic nestalo, a to bylo to nejdůležitější.

Pokračoval jsem v jízdě, když tu jsem si za sebou všiml auta s majáčkem. Blikajícím. Pronikavě modře. Byla to Městská policie. Nezbylo než zastavit a odevzdat se do rukou božích. Přísně se mě ptali, co jsem to tam prováděl na té křižovatce před Lidlem. Odvětil jsem, že jsem ve tmě ty chodce neviděl, ale že jsem včas zastavil, takže se nic nestalo. Měšťáci mi zkontrolovali doklady. A pak přišla ona obávaná otázka: „Pane řidiči, pil jste před jízdou?“ „Vůbec ne,“ odpověděl jsem sebejistě. Vystoupil jsem. Myslím, že jsem působil celkem důvěryhodně. Strážník mi podal přístroj na měření obsahu alkoholu v krvi a vysvětlil, jakým způsobem mám foukat do plastové trubičky, kterou přede mnou rozbalil. S chutí jsem se tedy zakousl do trpkého jablíčka – abych užil otřepané fráze z jakéhosi dnes již zapomenutého mravoličného českého románu pro mládež. Strážník chvilku zkoumal přístroj a pak vyhlásil verdikt: „Pane řidiči, nadýchal jste 0,59 ‰. Musíme zavolat státní policii.“ Odevzdaně jsem pokrčil rameny. Strážníci zavolali Policii ČR: „Zadrželi jsme podnapilého řidiče.“

Poněkud smutně jsem se opřel o auto a čekal na příjezd Policie ČR. Hlavou se mi honily různé myšlenky. Bylo mi jasné, že dostanu zákaz řízení motorových vozidel, určitě na šest měsíců jako moje úhlavní nepřítelkyně Háta, která někdy v loni na Vinohradech nadýchala nějakých 0,39 ‰. Svým způsobem to nebyla ani tak její chyba. Krátce se objevila na oslavě narození dítěte, které shodou okolností pomohla přivést na svět. Ten porod mi barvitě vylíčila. Všichni jí v tom baru nabízeli panáka. Vím, že jsme ten přestupek spolu řešili. Vymýšleli jsme různé věci, ale nakonec to nebylo nic platné, protože se toleruje všechno pod 0,25 ‰, jak mi Háta sdělila po návštěvě příslušných úředníků. Vysvětlila mi, že těch 0,25 ‰ představuje chybu přístroje. Přesněji měřit prý nedokáže. Háta dostala rozhodnutí o zákazu řízení motorových vozidel někdy v listopadu. To už jsme byli na válečné stezce. Tedy vypravila se na ni nejdříve ona, já ji pak následoval. To o tom, že ji ten zákaz přišel poštou, mi řekl kolega, kterého navštívila. Dle jeho vyjádření se cítila poněkud ukřivděná, neboť byla přesvědčená, že s autem nedělala žádné psí kusy, z čehož dovozovala neoprávněnost rozhodnutí příslušného úřadu, ale kolega jí na to opáčil pokrčením ramenou, řka: „Ale je to furt těch 0,39 ‰…“ Čímž to pro něj bylo jasné, zatímco mé úhlavní nepřítelkyni patrně asi ne.

Ale já jsem ji překonal, neboť jsem nadýchal o dvě desetiny promile více. Tedy byl jsem na tom hůř. „Sakra! Sakra!“ říkal jsem si: „Jak se budu dopravovat do vzdálených míst? To abych zapomněl na prodej nemovitostí.“ Musel bych se dopouštět trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí. To se mi nechtělo. Sice jsem od někoho slyšel, že Háta se tohoto trestného činu musela dopustit minimálně v jednom případě, kdy se svým vozem jela přes půlku republiky, ale jestli to byla pravda, nevím. Ale pokud jde o mou osobu, hrozba podmíněného trestu se mi moc nelíbila. Nebyl jsem si ani jistý, že v tomhle případě platí ono: risk je zisk. Také jsem si vzpomněl, že když mi bylo řečeno, že má úhlavní nepřítelkyně tento trestný čin někdy opakuje, že bych ji mohl hájit i u soudu, kdyby ji chytili, neb mi bylo řečeno, že nad ní přeci držím ochrannou ruku a že jsem takový ten, jak se anglicky říká, a friend in need, a friend indeed, který jí čas od času vytrhne trn z paty – jak se někdy říká. S úsměvem sobě vlastním jsem na to odvětil: „Ano, v závěrečné řeči bych sdělil soudu, po vzoru francouzských advokátů hájících své mandanty v hrdelních procesech za Velké francouzské revoluce, že neznám dostatečně přísný trest pro svou mandantku.“

Jak se mi tohle všechno honilo hlavou, přijela Škodovka Policie ČR. Vystoupili dva černě odění pánové. Policisté. „Dobrý večer, pane řidiči, pil jste?“ oslovili mě. „Dobrý večer, měl jsem odpoledne skleničku vína,“ připustil jsem. „Aha,“ řekl jeden z nich. „Tak mi sem dýchněte. Foukejte po celou dobu signálu.“ Zakousl jsem se opět s chutí do trpkého jablíčka, abych opět užil onu jalovou frázi. Když jsem byl hotov, policista nám ukázal přístroj. Spolu s měšťáky jsme ho všichni sledovali. Na displeji dlouho svítil nápis ANALYZUJI. Pak se objevila hodnota měření: 0,00 ‰. „Nula, pane,“ řekl poněkud udiveně policista. „To není možný!“ zvolal městský strážník. „Za pár minut to změříme ještě jednou,“ rozhodl policista, aby uklidnil měšťáky. A nakonec sebe taky. O několik minut později jsem opět foukl do přístroje a opět mi bylo naměřeno 0,00 ‰.

Strážníci městské policie potichu sedli do auta a jaksi zmizeli. Dalo by se říci, že po anglicku. Chvilku jsem tam ještě stál s těmi dvěma policisty. V mém případě ale jedno pochybení odhalili. Měl jsem propadlý řidičák. Dostal jsem 200 Kč pokuty. Na místě jsem je zaplatil. „Když si uvědomíte, co vám hrozilo, pane řidiči…“ poznamenal jeden z těch policistů. „Tak jste měl celkem štěstí…“

To jsem tedy měl…

Nasedl jsem do auta a vyrazil k domovu. „Asi v tom všem má prsty to tibetský božstvo,“ shrnul jsem to na závěr, ještě než jsem zabočil do naší ulice. S povděkem jsem si vzpomněl na Eranga rinpočhe a opět si vybavil moment, kdy mi pofoukal požehnání, když mi ho zavazoval.

„Ale nesmí se to zneužívat,“ řekl jsem si.

Autor: Jan Šefranka | čtvrtek 8.2.2018 15:24 | karma článku: 12,48 | přečteno: 319x
  • Další články autora

Jan Šefranka

Příležitost

Tak si říkám, co je to ta příležitost a jak ji člověk pozná. V dnešní době si lidé představují příležitost v podobě pracovního pohovoru, nebo setkání s atraktivní krasavicí, případně krasavcem.

8.12.2021 v 19:40 | Karma: 9,61 | Přečteno: 214x | Diskuse| Osobní

Jan Šefranka

Broučkové

Říkalo se: "Poturčenec horší Turka." Po roce 1948 se u nás začaly napodobovat sovětské vzory. Mnoho lidí si stále na tu dobu u nás dobře pamatuje. A někteří převzali myšlenková paradigmata sovětských soudruhů.

21.10.2021 v 11:05 | Karma: 13,64 | Přečteno: 462x | Diskuse| Politika

Jan Šefranka

Kam to všechno povede?

Tak se mi postěžovala, kam to všecko povede. Myslela tím tu svou novou známost, kde se všechno vyvíjelo slibně. Potkala nového kluka a ten na ni byl hodný. Často se scházeli a on jí říkal, že by s ní chtěl chodit. Jí se to líbilo.

14.10.2021 v 21:01 | Karma: 6,97 | Přečteno: 282x | Diskuse| Osobní

Jan Šefranka

O ambicích jednoho pana moderátora

To máme zase krásnej den! Od brzkého rána se dozvídám samé novoty! Tak například jeden pan moderátor údajně prohlásil, že by chtěl býti českým prezidentem.

16.4.2019 v 13:01 | Karma: 14,82 | Přečteno: 501x | Diskuse| Osobní

Jan Šefranka

Procházka po Příkopech aneb jak jsem potkal perského šáha

Tak už hodně let chodím ulicí Na Příkopě. Už se asi ani nedá říct, kdy to bylo poprvé. Ale nevadí. Povím vám o jedné takové procházce.

23.3.2019 v 18:50 | Karma: 12,63 | Přečteno: 362x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 488x
Jsem povoláním právník. Žil jsem dlouhá léta v cizině. Zajímám se o kulturní a politické dění. Někdy píši krátké povídky. Do nedávna jsem své blogy publikoval na bigbloger.lidovky.cz

Seznam rubrik